Практика
Для курсу "Медіатекст", крім конспекту лекцій, знадобиться папка з аркушами А4 для практичних завдань (найзручніший варіант - папка на кільцях).
Якість аркушів не має значення: тонкі сірі підійдуть.
Усі практичні завдання виконуються письмово й укладаються в папку. Підсумковий бал на 80% залежить від якості практичної роботи.
Практика 1
1. Що таке простота? Випишіть визначення із тлумачного та етимологічного словників. Пошукайте роздуми письменників, філософів чи науковців на тему простоти як ознаки професіоналізму. Запишіть найцікавіші.
2. Прочитайте єпіфанію Іманта Зієдоніса. Як ви розумієте її? Напишіть есе обсягом 300-400 слів.
С которого этажа обращаемся мы друг к другу, на каком этаже разговариваем?
Я бы разделил разговоры наши — по этажам.
Вот этаж, где слепой говорит со слепым, глухой говорит с
глухим, едящий с едящим, спящий со спящим. Разговоры о погоде и о болезнях, о
том, ах, как умен наш ребеночек, и о том, ах, как эта соседка Юле нехорошо
поступила.
Почему иным собеседникам никак не закончить беседу, начнут —
и умолкнут? Прерывается нить. О чем говорить им, если каждый из них
разговаривает на своем этаже? Один говорит, к примеру, на первом, другой — на
втором. Что можно сказать сквозь пол? Что можно расслышать сквозь потолочное
перекрытье?
Вот этаж, на котором беседуют острый ум и гибкий язык. Здесь
играют в теннис мячиками-словами. Удар требует контрудара. Здесь весьма ловко
подают и отбивают, гасят и блокируют. Здесь проживают ловкие эквилибристы и
жонглеры словами. Здесь прячутся за словами так же, как герои Гольдони за
цветочными горшками. Здесь играют в жмурки. Слова флиртуют, гласные
кокетничают, согласные развлекают дам. Здесь рассказывают анекдоты. В
причудливом свете поблескивает обманчивая мозаика, составленная из разноцветных
слов. Это имбирное печенье едят или им украшают елку?
Сладостная эта беседа — кардамон, корица, ваниль.
А на том этаже говорят хлебом. Да, здешняя речь — это хлеб,
испеченный собственными руками. Слово, которое сам ты замесил и ждал, покуда
бродить начнет оно. Сам его клал на лопату, сам сажал его в печь. Да, корочка
чуть подгорела, на сей раз слегка подгорела, но в квашне еще много теста, и оно
еще бродит, и в другой раз такого уже не случится.
Здесь говорят и камнями. Камнями, которыми можно разбить
окно, и камнями, которые укладываются в фундамент.
Здешний язык — брезент. Чтобы дождь не мочил. А если здесь
говорят кружевами, то говорят здесь и спицами тоже.
...Это, конечно, не все этажи, да и последовательность у них,
наверно, совсем не такая. Но знай, язык мой, что слово есть хлеб насущный, и
носитель энергии, носитель моей энергии, идущей к тебе.
Когда силы мне не хватит, придут ли ко мне слова твои и
помогут ли мне?
Воскресят ли меня из мертвых слова твои?
Прочитати: Різун В. Аспекти теорії тексту / Нариси про текст / Різун В., Мамалига А., Феллер М. URL : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=book.index&book=14, підрозділ «Твір і текст».
Практика 2
- як відбувається ваш процес створення текстів (цікавить не наукова точка зору, а ваші рефлексії)?
- часто стикаєтеся з проблемою «чистого аркуша»? Як боретеся?
Цільова аудиторія: ваші одногрупники.
2. Ознайомтеся з етимологічним словником української мови. Випишіть п’ять загальновживаних слів, походження яких видалося вам цікавим.
Прочитати:
1. Етимологічний словник української мови. В 7 т. / АН УРСР. Ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні; Редкол. О. С. Мельничук (головний ред.) та ін. К.: Наук. думка, 1982–2012. URL : http://litopys.org.ua/djvu/etymolog_slovnyk.htm
2. Общая (фазная) структура речевой деятельности / Глухов В., Ковшиков В. М. Психолингвистика. Теория речевой деятельности : учебник для вузов. М. : Астрель, 2007. URL : http://www.e-reading.club/chapter.php/103649/16/Gluhov%2C_Kovshikov_-_Psiholingvistika._Teoriya_rechevoii_deyatel%27nosti.html
3. Різун В. Аспекти теорії тексту / Нариси про текст / Різун В., Мамалига А., Феллер М. – URL : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=book.index&book=14, підрозділ «Твір і текст».
4. Язык и мышление / Алефиренко Н. Теория языка. Ввводный курс : учеб. пос. для студ. филол. спец. высш. учебн. завед. 5-е изд., стер. М. : Академия, 2012. С. 30–37.
Практика 3
1. Доберіть два приклади текстів (літературних, журналістських або рекламних) із різною логікою опису.2. Побудуйте аргументативний текст із типом аргументації "зведення до абсурду". Цільова аудиторія - мешканці міста Суми вашого віку.
Теми на вибір:
- Якби ми жили за споживчим кошиком
- Якби SpaceX запускали в Україні
- Якби світ Instagram став реальністю
Спробуйте організувати роботу так:
а) визначте і запишіть мотив вашого висловлювання. Зберіть інформацію, запишіть тезово свої міркування на тему.
б) відберіть головні факти, ідеї та впорядкуйте (схема, план).
в) напишіть перший варіант тексту.
Відкладіть чернетку мінімум на годину. Після можна братися за вичитування.
Приклад тексту зі зведенням до абсурду:
Коли мені можна застрелити студента?
У світлі документа, що дозволяє використовувати пістолети на територіях кампусів коледжу та університету (цей документ збирається прийняти Палата представників штату), у мене виникає практична проблема, із якою, сподіваюся, ви мені допоможете: коли можна стріляти в студента?
Я професор біології, не юрист, і досі мені навіть не приходило в голову принести пістолет на роботу. Але оскільки багато моїх студентів, вочевидь, будуть озброєні, думаю, непогано б збалансувати поле гри.
За роки роботи я натрапляв на невдоволених студентів. Дехто з них був зовсім не в дусі, але я міг очікувати, що коли вони лізуть у свої рюкзаки, то збираються діставати олівці. Оскільки завжди носив із собою на лекцію ручку, я не почувався беззбройним. І завдяки тому, що в лекційних аудиторіях немає робочих точилок, максимум, що вони могли мені зробити, - поставити крапку. Тепер ми всі ховатимемо зброю, і хотілося б правової поради, як поводитися в класі.
На разі найжорсткіша розправа, яка можлива в Boise State, - відрахування, і до нього вдаються лише в разі найгірших злочинів, наприклад, за списування на іспиті. А тепер з'явився варіант летальної сили. Тож я хочу знати, які порушення можна розцінювати як де-факто найбільші злочини.
(Hampikian, Greg. When May I Shoot a Student? The New York Times. Feb. 27, 2014. URL: https://www.nytimes.com/2014/02/28/opinion/when-may-i-shoot-a-student.html?_r=1)
Практика 4
1. Створіть замітку за принципом перевернутої піраміди (завершіть роботу з попереднього практичного заняття).2. Прочитайте публікацію. Проаналізуйте підзаголовки (їх зв'язок один з одним та з заголовком). Запропонуйте свої варіанти підзаголовків, надавши їм більшої інформативності.
3. "Розбийте" матеріал на смислові блоки. Поясніть логіку поділу. Визначте ключові фрази в кожному блоці. Доберіть підзаголовки.
Яка функція фото в цій публікації? Чи доречні вони взагалі? Чи доречні в такій кількості?
4. Визначте фактологічну структуру тексту (вхідні, деталізуючі (аргументативні й ілюстративні), посилкові, вихідні факти).
Практика 5
1. Здійсніть тематичний аналіз текстів.Приклад
Виклик Берліну (фраза 1, тема 1)
ТУРЕЧЧИНА. Президент Реджеп Таїп Ердоган звинуватив Німеччину в підтримці тероризму. (фраза 2, тема 1, субтем. з фразою 1)
Виголошуючи промову в Стамбулі, він назвав владу ФРН пособницею тероризму в країні, а заарештованого німецького кореспондента Деніза Юджеля — «агентом «Робітничої партії Курдистану». (фраза 3, тема 1, субтем. з фразою 2)
Водночас Ердоган зазначив, що в Німеччині представникам «заборонених курдських організацій» надають майданчики для публічних висловлювань. (фраза 4, тема 1, субтем. з фразою 2)
Джерело: http://www.silskivisti.kiev.ua
Тексти для самостійного розбору
Хімічна зброя
ІРАК. Про використання хімічної зброї в Мосулі знову повідомив Міжнародний Червоний Хрест.
Ідеться про застосування гірчичного газу бойовиками угруповання «Ісламська держава» в ході боїв у контрольованих ними західних районах міста.
Останніми днями в тутешньому госпіталі почастішали звернення із симптомами, що вказують на вплив хімічних речовин.
Судячи з усього, це перший такий випадок із початку операції зі звільнення Мосула від терористів.
Джерело: http://www.silskivisti.kiev.ua
В Україні провели випробування нових ракет
КБ "Луч" успішно провів випробування нової партії українських протитанкових ракет, мета ураження яких становить 5 км.
Відео того, як проходили випробування, опубліковано на сторінці бюро у Facebook.
Було проведено декілька пусків, всі ракети точно влучили в ціль.
У бюро відзначають, що ракети вражають ціль з відстані 5 тис. м.
Джерело: https://day.kyiv.ua/uk/news/100317-v-ukrayini-provely-vyprobuvannya-novyh-raket-video
2. Доопрацюйте один зі своїх текстів з попередніх практичних занять (якщо текст перевіряв викладач, урахуйте зауваження): про тлумачення епіфанії, процес створення тексту чи абсурдну ситуацію. Здійсніть тематичний аналіз.
Практика 6
1. Прочитайте статтю Нікласа Карра "Делает ли Гугл нас глупее?". Створіть її план. СВОЇМИ СЛОВАМИ запишіть у 15ー20 реченнях основні ідеї автора.
2. Зменшіть семантичну надмірність у тексті.
3. Прочитайте розділ "Информативность текста и способы ее повышения" з книги Н. Валгіної "Теория текста". Випишіть усі малозрозумілі вам слова. Знайдіть і запишіть їх визначення.
2. Зменшіть семантичну надмірність у тексті.
3. Прочитайте розділ "Информативность текста и способы ее повышения" з книги Н. Валгіної "Теория текста". Випишіть усі малозрозумілі вам слова. Знайдіть і запишіть їх визначення.
Практика 7-8
1. Роздрукуйте публікації та виділіть суб'єктивні висловлювання автора червоним кольором, а факти - синім (ставлячи запитання до фраз: "Факт чи не факт?").
- https://day.kyiv.ua/uk/blog/polityka/mediaosvitnya-vakcynaciya
- https://day.kyiv.ua/uk/blog/polityka/mediaosvitnya-vakcynaciya
2. На основі цього матеріалу створіть зв'язний журналістський текст винятково з фактів, намагаючись уникати власних інтерпретацій. Формулювання можна (і треба) змінювати, але суть потрібно зберегти.
3. Уважно прочитайте публікації, дошукуючись емоційних "випадів" автора:
- https://life.pravda.com.ua/health/2018/02/13/228970/
- https://life.pravda.com.ua/health/2017/07/28/225552/
Сформулюйте й запишіть правила, якими, на вашу думку, керується журналістка, щоб прямо не висловлювати в тексті власних емоцій.
Які джерела цитує журналістка?
Як вона включає в текст кожне нове джерело? Випишіть усі відповідні фрагменти.
4. Поцікавтеся, що таке "гонзо-журналістика", звідки й чому вона виникла. Проілюструйте її принципи й характерні прийоми на прикладі тексту одного з гонзо-журналістів.
3. Уважно прочитайте публікації, дошукуючись емоційних "випадів" автора:
- https://life.pravda.com.ua/health/2018/02/13/228970/
- https://life.pravda.com.ua/health/2017/07/28/225552/
Сформулюйте й запишіть правила, якими, на вашу думку, керується журналістка, щоб прямо не висловлювати в тексті власних емоцій.
Які джерела цитує журналістка?
Як вона включає в текст кожне нове джерело? Випишіть усі відповідні фрагменти.
4. Поцікавтеся, що таке "гонзо-журналістика", звідки й чому вона виникла. Проілюструйте її принципи й характерні прийоми на прикладі тексту одного з гонзо-журналістів.
Практика 9-10
На цьому занятті збиратиму:а) тексти з практики 7-8 (завдання 2);
б) відредаговані тексти вашого авторства з попередніх практик (принести потрібно скріплені старий і новий варіанти).
За темою "Штампи в медіатексті"
1. Випишіть зі своїх текстів всі речення зі штампами та відредагуйте. Запишіть у дві колонки: "до" і після".
2. Мінімізуйте штампи в публікації: https://dt.ua/internal/dinastiya-romanovih-270323_.html Запишіть у дві колонки: "до" і після".
За темою "Наратив у журналістиці"
1. Що таке наратив? Яка його структура?
2. Що таке сторітеллінг? Прослухайте виступ і випишіть, які принципи важливі, на думку голівудського кінорежисера Ендрю Стантона, для хорошої історії (субтитри російською+).
3. Перегляньте відео і поміркуйте: яка користь від сторітелінгу в журналістиці? Яка шкода?
2.
4. Перегляньте відео (субтитри українською
Кінцевий намір авторки розповісти про себе чи показати проблему? Чому так вважаєте? Дайте письмову відповідь (без штампів і зайвостей) за структурою:
- Теза
- Аргумент 1
- Аргумент 2
- Аргумент 3
- Висновок (який не повторює тезу)
3. Напишіть історію про випадок із вашого життя, який ілюструє соціальну / політичну / економічну / екологічну чи іншу масштабну проблему (обсяг - 1-2 сторінки рукописного тексту).
Практика 11
1. Оберіть (запропонуйте) одну з проблем, про яку вам цікаво написати журналістський матеріал. Якісно створені матеріали, за вашого бажання, опублікуємо в цьому блозі й поширимо на Facebook-сторінці кафедри.2. Підготуйте переконливі аргументи, чому ця проблема варта уваги (щоб представити тему на занятті.
3. Продумайте, яким ви бачите майбутній матеріал: який заголовок ви б дали йому попередньо; з яких підрозділів складатиметься і про що орієнтовно йтиметься в кожному з них; яку інформацію вам потрібно зібрати, щоб створити матеріал: із ким поспілкуватися, з якими документами ознайомитися.
Виступити має кожен: від цього залежатиме робота на заняттях 12–16.
Практика 12
Підготувати інформацію з обраної теми:- Зібрати фактаж і коментарі (провести потрібні спостереження, інтерв'ю, зібрати документи).
- Перевести в друкований текст диктофонні записи.
- Систематизувати зібрані дані.
- Скласти план майбутнього матеріалу.
Практика 16
Підготувати свій матеріал у друкованому вигляді. Вичитаний, вивірений, готовий піти "в люди". До тексту дібрати фото (якщо текст великий, можна кілька). Тільки без порушення авторських прав: або взяти з власного архіву, або пошукати через Google Зображення (при цьому в інструментах пошуку обирається "Тип ліцензії" - "З ліцензією на повторне використання"). Усе скинути мені на пошту до заняття.
В аудиторії потрібно буде презентувати матеріал (не читати): розповісти, про що він, який був задум, як ви збирали інформацію, яку історію взяли за основу, які труднощі виникали при написанні тексту (якщо виникали), що вдалося, що не вдалося.
На виступ - 5 хв.
В аудиторії потрібно буде презентувати матеріал (не читати): розповісти, про що він, який був задум, як ви збирали інформацію, яку історію взяли за основу, які труднощі виникали при написанні тексту (якщо виникали), що вдалося, що не вдалося.
На виступ - 5 хв.

Коментарі
Дописати коментар